Media Studies علوم ارتباطات و رسانه ها

چهارشنبه، اسفند ۱۱، ۱۳۸۹

نقش‌ سازندۀ‌‌ رسانه‌ها در روابط افغانستان و پاكستان


تهيه شده توسط مریم اکبری 

دوشنبه 09 حوت 1389 ساعت 14:09
نقش‌  سازندۀ‌‌ رسانه‌ها در روابط افغانستان و پاكستان
كنفرانس دو روزه‌ای زیر نام " گفتگو میان رسانه‌های افغانستان و پاكستان" به روز‌های دوشنبه و سه شنبه (2 و 3 حوت)،‌‌ ‌ از سوی  (TKGكلید گروپPIPS ) ‌‌(انســــتیتوت مطــــالعات صلح پاكستان)‌‌ و( IMSموسسۀ‌‌ بین المللی حمایــــت از رسانه ها‌)‌ در هوتل انتركانتیننتال برگزار شد. در این كنفرانس شماری از ژورنالیستان سرشناس افغان و پاكستانی، ‌مسئولان و شخصیت‌های رسانه‌ای حضور داشتند.
در این كنفرانس در بارۀ‌‌ موانع و مشكلات همكاری میان ژورنالیستان دو كشور بحث و گفتگو صورت گرفت.
بخش افتتاحیه این كنفرانس در برگیرندۀ‌ پیام خوش آمدید توسط شهیر احمد ذهین، پیام رئیس جمهور افغانستان، پیام افتتاحیه دیــــن محمد مبارز راشیدی معین نشراتی اطلاعات و فــــرهنگ، محمد امیر‌رنا رئیس انستیتوت مطالعات پاكستان، فهیم دشتی نماینده اتحادیه ملــــی ژورنالیســــتان و زبیر شفیقی نماینده روزنامه نگاران آزاد افغانستان بود.
‌خانــــم نجیبه ایوبــــی؛ مســــئول پــــروگــــرام های DHSA/TKG در بارۀ‌‌ اهداف و چگونگی كار كرد این كنفرانس گفت:" این كنفرانس آغاز یک برنامه سه ساله است كه در افغانستان و پاكستان تطبیق می شود و در جریان شش ماه اول ، بیست و یــــک گزارش تحقیقی ساخته خواهد شد. این برنامه دارای  یــــک بورد مشورتی چهارده عضوی می‌باشد كه هفت‌ تن از  پاكستان و هفت تن از افغانستان در این بورد عضویت دارند.
وی افزود كه اعضای بورد در مورد پیشنهاد نهادهای رسانه‌ای،  بــــه منظور اجرای پروژه‌ها در پاكستان و افغانستان تصمیم گیری می‌كنند.
سید مخدوم رهین؛ وزیــــر اطلاعــــات و فرهنگ كشور،‌برگزاری كنفرانس را با اهمیت دانسته و ادامۀ‌‌ همكاری‌ها و گفتگوی ژورنالیستان دو كشور را امید وار كننده خواند.
وی علاوه كرد:" هرگاه ژورنالیستان دو كشور به هم نزدیک شوند و بتوانند به تفاهم برسند، ‌می توانند در بهبود روابط و ایجاد فضای گــــرم در دو كشور نقش سازنده‌ای ایفا كنند."
محمد امیر رنا؛ رئیس انستیتوت مطالعات پاكستان، ‌اعتماد سازی و ایجاد فضای همسبتگی و  همگرایی دو كشور را مهم تلقی كــــرده گفت كه این كنفرانس می‌تواند، در بهبود روابط میان هر دو  كشور موثر واقع شود، ‌اما اعتماد سازی میان دو كشور به ویژه درعرصۀ‌‌ مطبوعات باید در  اولویت‌های كاری قرار گیرد.
به باور وی، هــــدف عمدۀ‌‌ كنفرانس، ‌تشكیل بورد مشورتی جهت ارتقای كیفیت كار رسانه‌ای در هر دو كشور بوده و در سه سال آینده، نیز تلاش می‌شود تا تعــــداد زیــــادی از گــــزارشگــــران افغان، برای همكاری‌های بیشتر به پاكستان دعوت شوند.
این برنامه، توســــط موسسۀ‌‌ بین المللی حمایت از رسانه‌ها، ‌حمایت مالــــی می شود. "كلید گروپ" در افغانستان و "انستیتوت مطالعات صلح پاكستان" در پاكستان اجرا كنندگان برنامه هستند.
از مهمترین موضوعات مورد بحث در این كنفرانس، مسئله امنیت و وضعیت دشوار خبرنگاران در پاكستان و افغانستان بود. شخصیت‌های پاكستانی و افغان، ‌بدین باور بودند كــــه خبرنگاران آن‌ها نمی توانند از كشور مقابل گزارش تهیه كنند. ‌ ‌
فهیم دشتی؛ مدیر مســــئول هفته نامه كابل با ابراز نگرانی در این مورد گفت كــــه هیچ خبرنگار افغان نمی‌تواند از پاكستان گــــزارش تهیه كند، ‌چند سال پیش یک خبرنگار افغان در "خیبر پشتونخواه" كشته شد، اما در افغانستان تا كنون هیچ خبرنگار پاكستانی زندانی و یا كشته نشده است.
برخی از گزارشگران پاكســــتانی، نیز از رفتار نادرست افغان‌ها با خبرنگاران پاكستانی انتقاد كردند.
اسما شیر زی خبرنگار تلویزیون سما، نگرش مردم افغانستان را نسبت به پاكستانی‌ها منفی تلقی نموده گفت: " ما به این باور هستیم كه امنیت افغانستان، ‌امنیت ما است و بــــراساس روابط همسایگی تامین امنیت در افغانستان مــــی تواند، پیش شرطی برای ثبات در پاكستان باشد."
وی تصریح كرد كه در گذشته‌ها بنا به دلایلی شكاف فرهنگی عمیقی میان دو كشور بــــه وجود آمد،‌ اما برگزاری چنین كنفرانس هایی باعث نزدیكی و بهبود روابط میان دو كشور می شود. شیرزی، تاكید كرد كه این ذهنیت باید ایجاد گردد و رسانه‌ها به عنوان چشم بیدار مردم می‌توانند، بسیار موثر باشند.
صدیق الله توحیدی؛ مســــئول دیده بان رسانه‌ها، با تایید گفته‌های خانم شیرزی، افزود كه خبرنگاران با نشر گزارش‌ها و انعكاس واقعیت‌ها از جامعه شان، بزرگترین نقش را در منطقه ایفا كــــرده و مانع استفاده جویی‌های سیاسی میان دو كشور می‌شوند.
وی اضافه كرد:" ما برای رســــیدن به  صلح، آرامش، ‌دموكراسی، حفظ حقوق بــــشر و حفظ آزادی بیان در افغانستان و پاكســــتان نیازمند همكاری نزدیک و متقابل با خبرنگاران پــــاكســــتان و سایر خبرنگاران كشورهای همسایه هستیم."
كارشناسان امور رسانه‌ای پس از دو روز بحث و گفتگو در بارۀ‌‌ جایگاه رسانه‌ها در افغانســــتان و پاكستان و بررسی راه‌های هماهنگی بیشتر میان خبرنگاران دو كشور، اعضای بورد مشورتی این برنامه سه ساله را انتخاب كردند.
باید خاطر نشان كرد كــــه حبیب الله رفیع، داكتر اكبر اكبر، سلام رحیمی، ‌داكتر حسین یاسا، ‌فهیم دشتی،‌ حسینیه صافــــی و دانش كــــروخیل از افغانستان و آمرهاشم، اسما شیرزی، ادنان رحمت،‌ ریــاض خان، ‌حسن خان، شهزاده ذوالفقار و شفقت الله از پاكستان به عنوان اعضای بورد مشورتی تعین شدند.
منبع:
www.tkg.af/dair

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر